NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP AUTOCROSS – ROSMALEN

De derde wedstrijd werd gereden in Rosmalen. Net geen thuiswedstrijd maar wel lekker dichtbij ten opzichte van de andere wedstrijden. Deze dag hadden we ook veel supporters dus we hadden er extra zin in.

Helaas was er best wel wat regen gevallen en de baan was behoorlijk nat de eerste manche.

In deze manche moest ik van de laatste rij starten.
De start was prima en zat er goed bij in de eerste bocht. Het was nog even wennen op de klei maar deze manche mooi naar P9 kunnen rijden en daar was ik tevreden mee. Maar na de manche moesten alle rijders naar het parc ferme en werden de remmen en de achteruit gecontroleerd. Mijn remmen deden het goed alleen de achteruit werkte niet en we konden het niet snel genoeg maken dus kreeg ik de zwarte vlag en was ik mijn punten kwijt van de eerste manche en daar baalden we goed van want de finale halen werd zo bijna onmogelijk voor mij. Maar goed de achteruit weer gemaakt en laten keuren en zo kon ik nog twee manches rijden.

In de tweede manche startte ik vanaf de tweede rij maar met de start kwamen we niet goed weg door te veel wheelspin en kwamen we niet goed van de plaats af. Maar eenmaal vertrokken toch lekker kunnen rijden en naar P10 kunnen rijden. Daarna bij de tent hadden we besloten andere banden erop te gooien om te kijken of we in de laatste manche wel een goede start konden maken.

Dus zo gezegd en gedaan gingen we in de derde manche van start vanaf de eerste rij. De start was iets beter maar nog niet goed genoeg want vanaf de tweede rij kwamen er al meteen een paar voorbij. Eenmaal in de eerste bocht besloot ik geen gekke dingen te doen want we hadden toch niks meer te halen. We kwamen er als 10de uit maar in de laatste ronde brak aan de onderkant van mijn fusee een bout af en daardoor hing mijn voorwiel er los aan en toen heb ik hem aan de kant gezet om verdere schade te voorkomen.

Over de hele dag gezien baalden we enorm van de eerste manche. Maar dit was weer een leermomentje. Het rijden gaat steeds beter maar we hebben nog genoeg werk aan de winkel om het beter te doen. Ondanks dit alles was het een mooie dag. Supporters en sponsors mooi dat jullie er waren en we hopen jullie nog vaker te zien dit jaar. Dankjewel.

NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP AUTOCROSS – OLDEBROEK

Voor de 2de NK wedstrijd zijn we afgereisd naar Oldebroek. Maar voordat het zover was hebben we nog een veel werk aan de auto gehad. Er is een nieuwe versnellingsbak in de motor gekomen zodat we de schakelproblemen achter ons konden laten.

Vrijdags rond de klok van 14:00 uur kwamen we aan op het rennerskwartier. Eenmaal alles opgebouwd en nadat de keuring en de inschrijving een feit was konden we lekker gaan genieten met een potje bier in de zon. Toen we zaterdag smorgens wakker werden was de zon veranderd in regen. Door de regen hadden we de eerste 2 manches een super zware baan.

In de 1ste manche moest ik meteen op de eerste rij startten op P1. Dat zag ik wel zitten. Maar met de start kwam ik niet goed weg de motor had het zwaar en ik miste de 1ste bocht dus ik kon achteraan sluiten en finishte als 12de. Daar waren we natuurlijk niet blij mee als je op de eerste rij start.

De 2de manche moest ik op de laatste rij startten en gingen we voor een andere bandenkeuze. De start met deze banden was goed alleen in de bochten kwam ik niet uit met de verhouding en zelf maakte ik een hoop foutjes. Deze manche finishte ik ook als 12de.

Dan bleef de 3de manche nog over om met een goed gevoel naar huis te gaan want de finale halen was bijna onmogelijk. De baan was inmiddels een stuk beter geworden en gingen we terug naar de banden van de eerste manche en hebben we de schokbrekers anders afgesteld. Vanaf de 2de rij op P7 met een prima start als 10de in de eerste  bocht en die positie hebben we vast kunnen houden tot de finish. Deze manche ging wel lekker.

Alle aanpassingen aan de auto hebben positief uitgepakt en zijn heel gebleven. Nu gaan we de auto klaar maken voor de 3de NK wedstrijd in Rosmalen.

NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP AUTOCROSS – GERSLOOT

Mijn debuut op het NK Autocross een droom die in vervulling gaat. Afgelopen week hebben we de motor er weer in moeten leggen dus we hadden nog genoeg werk om de auto weer op tijd klaar te krijgen. En wederom met ons super team is het weer gelukt.

Vrijdags eenmaal aangekomen in het Friese Gersloot lag een mooie brede zandbaan, een baan die ons wel zou moeten liggen dus we hadden er veel zin in!
Na de keuring en de inschrijving wat geen problemen op leverden hebben we lekker buiten in het zonnetje gezeten. ’s Avonds vroeg naar bed om fit te zijn voor mijn debuut.

Zaterdags na de briefing begon de spanning te stijgen en maakten we ons klaar voor de eerste manche die ik moest startten vanaf de tweede rij. Toen het rode licht gedoofd was ging het gas erop maar al snel kwamen er problemen met de versnellingsbak en konden we niet goed schakelen. Deze manche finishte ik als laatste.

In de tweede manche moest ik eigenlijk startten vanaf P1 maar omdat de problemen niet opgelost waren hadden we besloten om vanaf de laatste rij te vertrekken om te kijken of het schakelen beter ging. Het ging iets beter maar nog niet vlekkeloos en we kwamen als 13de over de finish.

In de derde manche moesten we vanaf de laatste rij starten vanaf P14. De start was goed en het schakelen ging ook goed en we reden naar een nette 10de plaats.

Helaas hadden we door de problemen niet genoeg punten voor de finale.

 

We hadden ons debuut anders voorgesteld maar we hebben onze ogen uit gekeken. Wat is dit een vet evenement!!
We gaan de auto weer klaar maken voor de tweede wedstrijd in Oldebroek. En daar komen we sterker aan de start.

Tweede selectiewedstrijd NK Autocross; Langeveen

Na de crash van vorige week hebben we alle zeilen bij moeten zetten om de auto klaar te krijgen voor deze belangrijke wedstrijd. Maar uiteindelijk na lange dagen en korte nachten is het ons gelukt de auto klaar te krijgen. En natuurlijk met speciale dank aan het Team van NH-Racing, PML en Peter Rikken zonder jullie was dit niet gelukt.

De tweede wedstrijd was in Langeveen en we zijn 3 uurtjes onderweg geweest.
18:00 uur was de keuring en dat was natuurlijk wel een beetje spannend omdat we de vorige keer zoveel schade hadden. Maar alles werd meteen goed gekeurd en met een tevreden gevoel konden we er volle bak tegenaan zondags.

Zondags begon het spektakel en ik mocht starten op de laatste rij. Met een goede start heb ik me naar plaats 7 kunnen rijden en daar waren we dik tevreden mee.

In de tweede manche stond ik op de 2de startrij aan de binnenkant. Ik was heel goed weg toen het rode licht doofde maar toen ik over moest schakelen ging het niet goed, ik kreeg hem niet in de juiste versnelling en verloor meteen een paar plaatsen. Uiteindelijk kwam ik als 9de over de finish en daar waren we minder tevreden mee.

Na de manche hebben we gekeken of we het probleem konden verhelpen maar we zagen geen gekke dingen.

In de derde manche stond ik op de 1ste rij op plaats 1. Met wederom een goede start kon ik weer niet goed op schakelen maar nu verloor ik niet zoveel plaatsen en kwam als 5de over de finish.

Als het schakelen goed was had er meer ingezeten.

Eenmaal terug bij de tent na een tussentijdse keuring van de spatlappen konden we in spanning afwachten of we ons geplaatst hadden. En al snel kwam het verlossende bericht dat we ons als 17de geplaatst hadden voor het Nederlands Kampioenschap Autocross en daar waren we super blij mee en dat maakte ons trots na een week hard werken.

Nu gaan we een seizoen tegemoet met mooie wedstrijden in de sprintklasse 1600 met de top van Nederland en wij horen dus al bij de beste 30 van Nederland. We laten alles op ons af komen en we gaan zien waar we eindigen.

Autocross Masters Baarle-Hertog: 27 en 28 april

De eerste wedstrijd van de Masters in Baarle-Hertog zijn we gaan rijden voor het geval als we ons niet plaatsen voor het NK zodat we geen wedstrijd missen in dit kampioenschap.

Vrijdags eenmaal aangekomen en onze plek hadden gevonden stond alles zo klaar. Nadat de auto goed gekeurd was hebben we een gezellige avond gehad met de nodige drankjes.

Zaterdags in de manches ging het lekker met in klasse 7 een 1ste en een 8ste plaats en bij klasse 8 een 5de en een 2de plaats. In klasse 7 waren we als 7de geplaatst voor de finale.

Ik moest op de 3de rij aan de binnenkant starten. De start was redelijk en ging als 7de de bocht in maar bij het uitkomen van bocht 2 ging het mis. Voor mij ging een auto dwars en ik zag hem te laat door het slechte zicht van het zand, ik kon hem niet meer ontwijken en ging over zijn wiel heen en toen over de kop. Toen ik eenmaal uitgerold was reed er nog een auto bij in mijn dak met als gevolg heel veel schade. Gelukkig had ik zelf nergens last van en kwam ongedeerd uit de auto.

Bij terugkomst bij de tent hebben we de schade opgemaakt en meteen actie ondernomen.

De dag erna zijn we naar huis gegaan om de auto weg te brengen naar PML want we hadden maar 1 week om de auto weer klaar te krijgen voor de 2de selectiewedstrijd voor het NK.

Dus kwam er voor ons te vroeg een einde aan onze eerste Masters van 2019.

De komende week zal er hard gewerkt moeten worden om de auto klaar te krijgen maar met ons geweldige team moet dit zeker lukken.

Eerste sectiewedstrijd NK Autocross; Keijenborg 14 april

Zondag 14 april stond de eerste selectiewedstrijd op het programma voor het Eurol Nederlands Kampioenschap Autocross in Keijenborg.

Dit was voor ons de eerste keer dat we aan het NK gingen deelnemen. Maar voordat we echt mogen deelnemen moeten we eerst 2 selectiewedstrijden rijden om ons te kwalificeren omdat er 39 inschrijvingen zijn en er maar 30 mogen rijden. De eerste 10 van het afgelopen seizoen zijn al geplaatst dus er blijven nog maar 20 plekken over.

Voor ons was dit een nieuwe ervaring en we hadden er veel zin in.
Na de keuring en de inschrijving gingen we op tijd naar bed om fit aan de start te verschijnen.

Eerste manche
In de eerste manche moest ik op de tweede rij starten en door de lichte zenuwen had ik een slechte start maar ging goed door de eerste bocht heen en kwam er als zevende uit en die plaats heb ik vast kunnen houden tot de finish.

Tweede manche
De tweede manche moest ik op de laatste rij starten. Die manche was het gewoon zorgen dat we niet uitvielen en dat lukte met weer een zevende plaats.

Derde manche
In de derde manche startte ik van de eerste rij. In deze manche moest het gebeuren. Mijn start was perfect en ging als tweede de bocht in. De nummer 1 was een maatje te groot voor mij maar met een super tweede plaats waren we dik tevreden.

Finale
Na 3 manches werd de stand opgemaakt en stonden we vijftiende wat betekende dat we finale mochten rijden. In de finale werd niet gestreden om de punten maar alleen de beste 3 plaatsten zich voor het NK. Ik moest van de laatste startrij komen dus we wisten dat dit bijna onmogelijk was. We hebben de finale lekker gereden en niet te gek gedaan.

Over deze dag en met de vijftiende plaats algemeen zijn we dik tevreden maar we zijn er nog lang niet. Op 5 mei vindt de tweede wedstrijd plaats en daar gaan we volle bak om te zorgen dat we op het NK terecht komen.

AUTOCROSS MASTERS TOLDIJK 4 EN 5 AUGUSTUS

Voor de 4de Autocross Masters moesten we afreizen naar Toldijk. Dit beloofde een heet weekendje te worden met tropische temperaturen.

Eenmaal aangekomen met de hele club hebben we de tent opgezet en toen dit klaar was hadden we een lekker koud pilsje verdient. Daarna het inschrijven en het keuren wat inmiddels een formaliteit is geworden. Hierna konden we van de koele avond genieten.

Zaterdags rijden we 2 manches in klasse 8 en 2 manches in klasse 7 waarvan de 16 snelste aan de finale mogen deelnemen. In klasse 8 zijn we in de manches als 6de en 8ste gefinisht en bij klasse 7 als 2de en 5de.
De hele dag ging het rijden best lekker en dat resulteerde in 2 finaleplaatsen. Als eerste de finale van klasse 8.
De start was prima maar omdat ik van de 4de rij moest starten werd het moeilijk om naar voren te komen. We zijn de finale als 13de gefinisht.
In de finale bij klasse 7 ging het een stuk beter. Met de start konden we goed mee met de toppers en na 1 ronden reden we op een 8ste plaats. Deze finale geen fouten meer gemaakt en als 8ste gefinisht en dat betekend dat we s’avonds een beker moesten gaan halen in de feesttent.

Zondags moesten we in allebei de klasses nog 1 manche rijden. Dit ging ook goed.
De 1ste halve finale was in klasse 8. We moesten zorgen dat we bij de eerste 8 zaten dan waren we rechtstreeks door naar de finale en dit lukte na een degelijk gereden manche.
Bij de halve finale van klasse 7 gelde ook dat je bij de eerste 8 moest finishen.
Ik moest starten op de 1sre rij. De start was goed en ik ging als 3de de bocht in. In de laatste ronde maakte ik nog een foutje en kwam ik als 4de over de finish dus ook hier rechtstreeks naar de finale.

In de finale van klasse 8 ging het helaas mis. Met de start zat ik er prima tussen maar in de laatste bocht kwam ik bij iemand tegen zijn achterwiel en werd ik gelanceerd, gelukkig kwam ik weer op 4 wielen terecht maar meteen klapte er iemand aan de zijkant in. Dus een rode vlag. Mijn auto was flink beschadigd en ik moest met de ziekenwagen mee. Ik had veel last van mijn hand waarna we besloten om de andere finale niet meer te rijden. Heel erg jammer want het ging wel lekker dit weekend.

Inmiddels zijn we in het ziekenhuis geweest en zit mijn hand in het gips. Helaas zit er een breuk in. We hopen dat dit snel hersteld zodat we weer snel de baan op kunnen.

AUTOCROSS MASTERS TERWOLDE 23 EN 24 JUNI

De 3de wedstrijd van de AM werd verreden in Terwolde. Misschien wel 1 van de mooiste kleibanen van Nederland. Dus we hadden er weer veel zin in.

Vrijdags aangekomen alles op gebouwd ingeschreven en gekeurd.

Zaterdags was niet mijn beste dag. De auto was zeker goed maar voor mij was het weer wennen op de klei. In klasse 8 2 manches gereden 1 keer een 11de plaats en 1 keer uitgevallen door mijn eigen fout. In klasse 7  2 keer lekker gereden met een 5de en een 10de plaats. Vandaag hebben we in de laatste manches ook nieuwe banden geprobeerd voor op de klei in die bevielen heel goed.

Zondags begonnen we met klasse 8 nog 1 serie en daarna klasse 7 nog 1 serie. Die verliepen zonder problemen.
Helaas hadden we in klasse 8 niet genoeg punten om rechtstreeks in de halve finale komen dus moesten we het via de herkansing proberen. Daar moest ik op de 1ste rij starten. Met een super start gingen we als 1ste de bocht in maar in bocht 2 te vroeg op het gas en kwam ik op de greppel te staan en was het klaar in klasse 8.

In klasse 7 had ik genoeg punten voor de halve finale.
Ik moest starten vanaf de 2de rij op plaats 6. De start was prima en kwam als 5de uit de 1ste bocht. Dit heb ik vast kunnen houden tot de 1 na laatste ronden toen werd ik ingehaald en kwam als 6de over de finish. Dit betekende rechstreeks door naar de finale want de eerste 8 gingen door. Met dit resultaat waren we al blij mee want dit werd de 1ste keer finale op zondag voor mij in Terwolde. Ik was als 12de geplaatst.

De start was weer goed en kwam als 8ste uit bocht 1. Na 2 rondes kwam er een rode vlag en moesten we herstarten. Wederom een prima start en zat er weer goed tussen. De gehele manche op de 9de plaats rond gereden en dus ook gefinisht op die plaats.

Voor ons was het een top weekend. We leren de wagen steeds beter kennen maar we hebben nog veel huiswerk. De volgende wedstrijd is in Toldijk.

AUTOCROSS MASTERS KORTEMARK 12 EN 13 MEI

Vrijdags reisden we met een goed gevoel naar Kortemark voor de 2de wedstrijd van de Autocross Masters. De schakelproblemen zijn opgelost dus nu konden we echt kijken waartoe de auto in staat is.

Zaterdags waren er eerst 2 vrije trainingen. Ideaal om banden te proberen op deze baan. Deze keer moesten we rechtsom rijden in plaats van linksom.
De vrije trainingen verliepen vlekkeloos en het gevoel was goed.
In de 1ste manche moest ik helemaal achteraan starten. De start was goed maar door het slechte zicht van de spray kwam ik in de 1ste bocht al in de greppel te staan.
Daarna in de andere manches kregen we problemen met de koppeling, na een paar keer de koppeling te hebben afgesteld was het probleem niet verholpen en besloten we te stoppen. Toen hebben we de auto schoongemaakt en gingen we de koppeling eruit halen. Al snel zagen we dat alles verbrand was van de koppeling. Helaas hadden we geen reserve bij dus moesten we bij mijn mede crossers gaan kijken of ik bij iemand iets kon lenen. Bij een paar man geinformeerd en toen kwamen we erachter dat we een te lichte koppeling erin hadden zitten. Toen zijn we naar VMT in Kortrijk gereden om een nieuwe en een versterkte koppeling te halen. Nadat we terug waren hebben we tot half 1 snachts gesleuteld om het klaar te krijgen.

Zondags hadden we er weer super veel zin in en hoopten we een dag zonder problemen te kunnen crossen.
De 1ste manche in klasse 7 stond ik op de 1ste rij. Na een goede start ben ik als 4de gefinisht. De koppeling voelde goed dus we waren dik tevreden.
Toen de 1ste manche in klasse 8 waar ik ook op de 1ste rij stond. Nadat ik kopstart had gepakt kwam ik ook als winnaar over de finish. De 1ste manche overwinning voor mij met de nieuwe auto.

In de halve finale van klasse 7 kwam ik in een kettingbotsing terecht. Gelukkig hadden we alleen een band kapot maar ondanks dat gingen we wel door naar de finale.
De halve finale van klasse 8 finishte ik als 4de en we gingen ook rechtstreeks door naar de finale.

De 1ste finale was die van klasse 7 en moesten we starten op plaats 16 helemaal achteraan. Met de start moesten we al meteen uitwijken voor iemand die niet weg kwam met de start. Dus we moesten van achteraf komen en dat was best lastig op deze zandbaan. We kwamen als 11de over de finish.
In de finale van klasse 8 stonden we op de 2de rij. Met een goede start koos ik in de 1ste bocht de verkeerde lijn. We kwamen als 9de uit de bocht maar in bocht 4 koos ik wel de goede lijn en met een mooie inhaal actie ging ik naar plaats 8. Deze finale was ik scherp en gelukkig bleef een klein foutje onbestraft want ik ging bijna over de kop. Ik kwam als 8ste over de finish en de 1ste prijs was een feit.

Na de problemen van zaterdag hebben we zondag superfijn kunnen rijden. We zijn blij met de nieuwe auto. Nu nog een worden met de auto en dan volgen er nog meer prijzen. Ik wil iedereen bedanken die het hele weekend en de afgelopen weken voor me klaar hebben gestaan en in het speciaal het NH-Racing Team. Toppers.

We gaan de auto klaarmaken voor de 3de Masters in Terwolde.

AUTOCROSS MASTERS PIETERZIJL 27 EN 28 APRIL

Donderdag 26 april vertrokken we richting Pieterzijl voor de 1ste wedstrijd met de nieuwe auto. In Pieterzijl ligt een van de mooiste banen van Nederland. Een mooie harde kleibaan mits het goed weer is. Eenmaal aangekomen hadden we een mooie plek gevonden dicht bij de voorstart.

Na het inschrijven nog even naar de keuring wat een formaliteit is. De wagen is er klaar voor!! S’avonds vroeg naar bed om fit te zijn voor de volgende dag.

De 1ste manche reden we in klasse 7. Ik stond helemaal rechts achteraan aan de start. Ik had een perfecte start (de auto staat er ook bekend om) maar toen begonnen de problemen al. Ik wilde overschakelen maar daar had de versnellingsbak geen zin in. Dus je zakt meteen af naar het achterveld.
Na de manche een paar dingen veranderd om te kijken of het nu wel goed was.

Mijn 2de manche was in klasse 8. Met de start meteen weer het zelfde probleem. De manche wel uitgereden maar omdat ik niet goed kon schakelen ook weer in het achterveld gefinisht.
Dit was de hele dag het probleem. Kinderziektes zeggen ze dan met een nieuwe auto. We hebben de hele dag van alles geprobeerd om het goed te krijgen maar tevergeefs. Deze dag hebben we wel 5 manches kunnen rijden ondanks de problemen.

Zaterdags besloten we om nog 1 keer te starten om te kijken of het nu beter was.
Helaas werd het met de start al meteen duidelijk dat het niet ging werken dus hebben we besloten om te stoppen om meerdere schade te voorkomen.

Zondags zijn we naar huis gereden en hebben we smiddags meteen de motor uit de auto gehaald en smaandags weer weg gebracht. We hopen dat de problemen snel opgelost worden want 12 en 13 mei gaan we naar Kortemark voor de 2de Autocross Masters.